竹内ゼミ生・修了生の活躍

項目末尾の *印は共著

著書 (Books)

池田真生子(Ikeda, M.)

・『人間関係を豊にする英会話のスキル』大阪:ノバ出版部 pp.1-183, (2001).*

・『商務社交英語』台北:寂天 pp.1-255, (2003).*

EFL reading strategies: Empirical studies and an instructional model. Tokyo: Shohakusha. pp. 1-218. (2007).


真田恵美子(Sanada, E.)

・『小学校英語 学級担任のための活動アイディア集』(3,4年生用、5,6 年生用) 東京:三省堂 pp. 1-151, (2007).*



国際研究誌 掲載論文 (Articles in International Academic Journals)

池田真生子 (Ikeda, M.)

・Clarifying the differences in learning EFL reading strategies: An analysis of portfolios. System, 34:3, 384-398, (2006).*


小山敏子(Koyama, T.)

・Does look-up frequency help reading comprehension of EFL learners? Two empirical studies of electrical dictionaries. CALICO Journal, 25:1, 110-125, (2007).*


水本 篤(Mizumoto, A.)

・Examining the effectiveness of explicit instruction of vocabulary learning strategies with Japanese EFL university students. Language Teaching Research, 12. (2009).*



国内学会誌 掲載論文 (Articles in National Academic Journals)

池田真生子 (Ikeda, M.)

・Tasks and strategy use: Empirical implications for questionnaire studies. JACET Bulletin, 31, 21-32, (2000).*

・Can strategy instruction help EFL learners to improve their reading Ability? An empirical study. JACET Bulletin, 37,49-60, (2003).*


小山敏子 (Koyama, T.)

・Printed dictionaries vs. electronic dictionaries: A pilot study on how Japanese EFL learners differ in using dictionaries. Language Education & Technology, 40, 61-80, (2003).*

・Comparing electronic and printed dictionaries: How the difference affected EFL learning. JACET Bulletin, 38, 33-46, (2004).*

・Does an assigned task result in better retention of words?: Two empirical studies on hand-held electronic dictionaries. Language Education & Technology, 42, 119-132, (2005).*


薮越知子 (Yabukoshi, T.)

・Exploring language learning strategies used by Japanese junior high school students of EFL: A qualitative approach. Language Education & Technology, 43, 39-56, (2006).*


川村義治 (Kawamura, Y.)

・文の記憶再生のおける述語動詞の動作化の効果 『教育工学会論文誌』, 30:1, 29-36. (2007).


住政二郎 (Sumi, S.)

・From CALL to LMDS: OSS を活用した外国語教育・学習支援の新しい方 Computer & Education, 19, 19-24, (2005).*


杉田麻哉 (Sugita, M.)

・Verbal encouragements for motivating EFL learners: A classroom research. JACET Bulletin, 43, 59-72, (2006).*

・中学校の授業外英語自主学習における動機づけ要因---学習の動機を高めるのは何、そして誰?『英語教育』(東京:大修館書店) 10月号, 65-67, (2007).*


水本 篤(Mizumoto, A.)

・Exploring the driving forces behind TOEIC scores: Focusing on vocabulary learning strategies, motivation and study time. JACET Journal, 46, 17-32, (2008).*



国内学会支部紀要 掲載論文 (Articles in Local Academic Journals)

池田真生子 (Ikeda, M.)

・繰り返し音声提示の聞き取りに対する効果:機能語と内容語の視点から 『LET関西支部研究集録』8, 31-40, (2001).*

・音読による総合的な英語能力の測定 『LET関西支部研究集録』9, 23-30, (2003).*


薮越知子 (Yabukoshi, T.)

・Formulating hypotheses on language learning strategy use: A diary study. 『LET関西支部研究集録』10, 1-15, (2005).*


水本 篤(Mizumoto, A.)

・研究論文における効果量の報告のために: 基礎的概念と注意点 『英語教育研究』31, 57-66, (2008).*



教科書 (Textbooks)

池田真生子 (Ikeda, M.)

Tapestry Reading 2 ---Japan Edition. Tokyo: Shohakusya. (2002).*


西香生里 (Nishi, K.)、薮越知子 (Yabukoshi, T.)

Keys to better paragraph writing. Tokyo: Shohakusya. (2005).*


池田真生子 (Ikeda, M.)、山中由香 (Yamanaka, Y.)、近藤睦美 (Kondo, M.)

Discoveries & Findings. Tokyo: Shohakusya. (2007).*


水本 篤(Mizumoto, A.)、柴田里美 (Shibata, S.)、杉田麻哉 (Sugita, M.)、住政二郎 (Sumi, S.)

Concepts & Comments. Tokyo: Shohakusya. (2007).*


池田真生子 (Ikeda, M.)、佐々木顕彦 (Sasaki, A.)

Talk with Our Planet. Tokyo: Shohakusha. (2008).*


池田真生子 (Ikeda, M.)、水本篤 (Mizumoto, A.)

Our planet, our future. Tokyo: Shohakusya. (2008).*



翻訳 (Translations)

薮越知子(Yabukoshi, T.)

・『外国語教育学のための質問紙調査入門』(Dornyei, Z. 著)東京:松柏社 (2006).*



受賞 (Awards)

杉田麻哉 (Sugita, M.)

・京都市「創意あふれる実践を募集・表彰平成19年度「私の十八番」大募集!」優秀賞 (2008).



Last updated : 04/30/08