I. 担当者
担当者 竹内 理 所属 関西大学大学院外国語教育学研究科・外国語教育研究機構 住所 〒564-8680 吹田市山手町3-3-35 関西大学内 takeuchi@ipcku.kansai-u.ac.jp URL http://www2.ipcku.kansai-u.ac.jp/~takeuchi/
II. 授業目的
狭義の「学習方略論」ではなく、学習者要因の総合的な解明を試みる「学習者論」としてこの授業を位置づけ、外国語学習における個人差の問題に取り組む。
III. 授業形態
講義形式をとるが、教員が一方的に話すのでなく、受講生が考え、意見を述べる場面を多く設け、インターアクティブな授業になるよう心がける。受講生には、授業に積極的に参加すること、ならび指定文献や参考文献を随時読むことが求められる。
IV. 授業計画
月日 内容 09/30 オリエンテーション (Orientation):学習者要因の総合的研究をめざして 10/07 開始年齢 (Age) 10/14 適性 (Aptitude) 10/21 性格 (Personality) 10/28 学習スタイル (Learning Style) 11/11 信念(Belief) 11/18 動機づけ (Motivation) 11/25 不安 (Anxiety) 12/02 学習方略(1)(Language Learning Strategy -1) 12/09 学習方略(2)(Language Learning Strategy -2) 12/16 コミュニケーション方略 (Communication Strategy) 01/13 研究方法論(1)(Research Methodology-1) 01/20 研究方法論(2)(Research Methodology-2)
V. 指定文献
毎回の授業終了後、その回の指定文献(毎回のレジメ末尾に明記)を必ず読むこと。なお、論文の入手方法については、1回目の授業で説明する。また、* 印の文献は教科書として購入すること。Bailey, K.M. 1991. Dairy studies of classroom language learning: The doubting game and the believing game. Proceedings of the SEAMEO/RELC Conference, 1-40.
Banno, E. 2003. A cross-cultural survey of students' expectations of foreign language teachers. Foreign Language Annals, 36:3, 339-346.
Bruen, J. 2001. Strategies for success: Profiling the effective learner of German. Foreign Language Annals, 34:3, 216-225.
Busch, M. 1993. Using Likert Scales in L2 research: A researcher comments. TESOL Quarterly, 27:4, 733-736.
Chapelle, C. and P. Green 1992. Field independence/dependence in second-language acquisition research. Language Learning, 42:1, 47-83.
Dornyei, Z. 1994. motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal, 78:3, 273-284.
Dornyei, Z. 1995. On the teachability of communication strategies. TESOL Quarterly, 29:1, 55-85.
Dornyei, Z. 2003.Attitudes, orientations, and motivations in language learning: Advances in theory, research, and applications Language Learning, 53:1, 3-32.
Dornyei, Z. and K.Csizer 1998. Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study.Language Teaching Research, 2:3, 203-229.
Dornyei, Z. and S.Thurrell 1991. Strategic competence and how to teach it. ELT Journal, 45:1, 16-23.
Ehrman, M.E. 1996. Understanding second language learning difficulties. (Chapter 4, pp.47-76.) Thousand Oaks: Sage Publications.
Ehrman, M. and R. Oxford 1989. Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. Modern Language Journal, 72:1, 1-13.
Ely, C.M. 1989. Tolerance of ambiguity and use of second language strategies. Foreign Language Annals, 22, 437-445.
Gan, Z., G.Humphreys, and Hamp-Lyons, L. 2004. Understanding successful and unsuccessful EFL students in Chinese University. Modern Language Journal, 88:2, 229-244.
Gu, P.-Y. 2003. Fine brush and freehand: The vocabulary-learning art of two successful Chinese EFL learners. TESOL Quarterly, 37:1.
Harley, B. and D. Hart 1997. Language aptitude and second language proficiency in classroom learners of different starting ages. Studies in Second Language Acquisition, 19, 379-400.
Hinenoya, K. and E. Gatobonton 2002. Ethnocentrism, cultural traits, beliefs, and English proficiency: A Japanese sample. Modern Language Journal, 84:2, 225-240.
Horwitz, E.K. 1988. The beliefs about language learning of beginning university foreign language students. Modern Language Journal, 72:3, 283-294.
Horwitz, E.K., M.B. Horwitz, and J.A. Cope 1986. Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
久保信子 1997. 大学生の英語学習動機尺度の作成とその検討 『教育心理学研究』, 45:4, 449-455.
Marinova-Todd,S., D. Bradford Marshall, and C.E. Snow 2000. Three misconceptions about age and L2 learning. TESOL Quarterly, 34:1, 9-34.
小河原義朗 2001. 外国人日本語学習者の日本語発音不安尺度作成の試み−タイ人大学生の場合 『世界の日本語教育』11, 39-53.
Oxford, R. 1996. Employing a questionnaire to assess the use of language learning strategies. Applied Language Learning, 7:1&2, 25-45.
Oxford, R. 1999. Anxiety and the language learner: New insights. In Arnold, J.(ed.) Affect in language learning. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Oxford, R., Y. Cho, S.Leung, and H.J.Kim 2004. Effect of the presence and difficulty of task on strategy use: An exploratory study. International Review of Applied Linguistics, 42:1, 1-47.
Reid, J.M. 1987. The learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly, 21:1, 87-111.
Rubin, J. 1975. What the 'good language learner' can teach us?TESOL Quarterly, 9:1, 41-51.
Sawyer, M. and L.Ranta, 2001. Aptitude, individual differences, and instructional design. In Robinson, P.(ed.) Cognition and second language instruction. Cambridge: CUP.
Scovel, T. 2001. Learning new languages: A guide to second language acquisition. (Chapter 5, 111-116). Boston: Heinle & Heinle, Thomson Learning.
鈴木克明 1995. 「魅力ある教材」設計・開発の枠組みについて -- ARCS動機づけモデルを中心に--- 『教育メディア研究』1:1, 50-61.
Takeuchi, O. 2003a. What can we learn from good language learners: A qualitative study. System, 31:3, 313-432.
*竹内 理 2003b. 『より良い外国語学習法を求めて-外国語学習成功者の研究』(第2章「12才では遅すぎるのか」、第3章2節「方略は教えることができるのか」)東京:松柏社
Turner, J. 1993. Using Likert Scales in L2 research: Another researcher comments. TESOL Quarterly, 27:4, 736-739.
VI. 参考文献
『外国語学習方略論』の参考文献一覧
VII. 成績評価
この授業では、1) クラスにおける意見の表明と質問を50%、2) レポート(講義内容に関して自分が最も関心を持った点を掘り下げたもの)を50%として評価する。レポートは、Due Date を1月20日(金)として、大学院事務室窓口に提出すること。フォーマットはA4サイズで、章・節を作り、APA形式の参考文献一覧をつけ、ワープロ打ちで提出すること。なお、図表なども利用して、説得力のある構成のレポートにすること。
Released: 09/01/04