京都外国語大学大学院
『英語教育特論 II』シラバス

I. 担当者

担当者 竹内 理
所属・資格 関西大学大学院外国語教育学研究科・外国語教育研究機構 教授
住所 〒564-8680 吹田市山手町3-3-35 関西大学内
e-mail takeuchi@ipcku.kansai-u.ac.jp
URL http://www2.ipcku.kansai-u.ac.jp/~takeuchi/


II. 授業目的

狭義の「学習方略論」ではなく、学習者要因の総合的な解明を試みる「学習者論」としてこの授業を位置づけ、外国語学習における個人差の問題に取り組む。


III. 授業計画

月日
内容
12/23 オリエンテーション:学習者要因の総合的研究をめざして
12/23 開始年齢 (Age)
12/23 適性 (Aptitude)
12/24 性格 (Personality)
12/24 学習スタイル (Learning Style)
12/24 信念(Belief)
12/25 動機づけ (Motivation)
12/25 不安 (Anxiety)
12/25 学習方略(1)(Learning Strategy-1)
12/27 学習方略(2)(Learning Strategy-2)
12/27 コミュニケーション方略 (Communicatio Strategy)
12/27 研究方法論(1・2)(Research Methodology-1, 2)


IV. 成績評価

この授業では、1) クラスにおける意見の表明と質問を50%、2) レポート(講義内容に関して自分が最も関心を持った点を掘り下げた研究)を50%として評価する。レポートは、Due Date を1月16日(月)として、教務課事務室窓口に提出すること。フォーマットはA4サイズで、章・節を作り、APA形式の参考文献一覧をつけ、ワープロ打ちで提出すること。なお、図表なども利用して、説得力のある構成のレポートにすること。


V. 参考文献

毎回の授業終了後、その回の指定文献(レジメに明記)を必ず読むこと。

* は教科書として購入すること。

Bailey, K.M. 1991. Dairy studies of classroom language learning: The doubting game and the believing game. Proceedings of the SEAMEO/RELC Conference, 1-40.

Banno, E. 2003. A cross-cultural survey of students' expectations of foreign language teachers. Foreign Language Annals, 36:3, 339-346.

Bruen, J. 2001. Strategies for success: Profiling the effective learner of German. Foreign Language Annals , 34:3, 216-225.

Busch, M. 1993. Using Likert Scales in L2 research: A researcher comments. TESOL Quarterly , 27:4, 733-736.

Chapelle, C. and P. Green 1992. Field independence/dependence in second-language acquisition research.  Language Learning , 42:1, 47-83.

Donyei, Z. 1995. On the teachability of communication strategies. TESOL Quarterly , 29:1, 55-85.

Dornyei, Z. 1994. Motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal , 78:3, 273-284.

Dornyei, Z. 2003. Attitudes, orientations, and motivations in language learning: Advances in theory, research, and applications Language Learning , 53:1, 3-32.

Dornyei, Z. and K.Csizer 1998. Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research , 2:3, 203-229.

Dornyei, Z. and S.Thurrell 1991. Strategic competence and how to teach it. ELT Journal , 45:1, 16-23.

Ehrman, M.E. 1996. Understanding second language learning difficulties. (Chapter 4, pp.47-76.) Thousand Oaks: Sage Publications.

Ehrman, M. and R. Oxford 1989. Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. Modern Language Journal , 72:1, 1-13.

Ely, C.M. 1989. Tolerance of ambiguity and use of second language strategies. Foreign Language Annals , 22, 437-445.

Gan, Z., G.Humphreys, and L. Hamp-Lyons. 2004. Understanding successful and unsuccessful EFL students in Chinese University. Modern Language Journal , 88:2, 229-244.

Gu, P.-Y. 2003. Fine brush and freehand: The vocabulary-learning art of two successful Chinese EFL learners. TESOL Quarterly , 37:1.

Gu, Y., Q. Wen, and D. Wu 1995. How often is often? Reference ambiguities of the likert-scale in language learning strategy research. Occasional Papers in English language Teaching , 5, 19-35. (ERIC ED391 358)

Harley, B. and D. Hart 1997. Language aptitude and second language proficiency in classroom learners of different starting ages. Studies in Second Language Acquisition , 19, 379-400.

Hinenoya, K. and E. Gatbonton 2002. Ethnocentrism, cultural traits, beliefs, and English proficiency: A Japanese sample. Modern Language Journal , 84:2, 225-240.

Horwitz, E.K. 1988. The beliefs about language learning of beginning university foreign language students.  Modern Language Journal , 72:3, 283-294.

Horwitz, E.K., M.B. Horwitz, and J.A. Cope 1986. Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal , 70, 125-132.

久保信子 1997. 大学生の英語学習動機尺度の作成とその検討 『教育心理学研究』, 45:4, 449-455.

Marinova-Todd,S., D. Bradford Marshall, and C.E. Snow 2000. Three misconceptions about age and L2 learning. TESOL Quarterly , 34:1, 9-34.

Nakatani, Y. 2005. The effects of awareness-raising on oral communication strategy use. Modern Language Journal , 89, 75-90.

小河原義朗 2001. 外国人日本語学習者の日本語発音不安尺度作成の試み−タイ人大学生の場合 『世界の日本語教育』11, 39-53.

Oxford, R. 1996. Employing a questionnaire to assess the use of language learning strategies. Applied Language Learning , 7:1&2, 25-45.

Oxford, R. 1999. Anxiety and the language learner: New insights. In Arnold, J.(ed.) Affect in language learning. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Oxford, R., Y. Cho, S.Leung, and H.J.Kim 2004. Effect of the presence and difficulty of task on strategy use: An exploratory study. International Review of Applied Linguistics , 42:1, 1-47.

Reid, J.M. 1987. The learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly , 21:1, 87-111.

Rubin, J. 1975. What the 'good language learner' can teach us? TESOL Quarterly , 9:1, 41-51.

Sawyer, M. and L.Ranta, 2001. Aptitude, individual differences, and instructional design. In Robinson, P.(ed.) Cognition and second language instruction . Cambridge: CUP.

Scovel, T. 2001. Learning new languages: A guide to second language acquisition . (Chapter 5, 111-116). Boston: Heinle & Heinle, Thomson Learning.

鈴木克明 1995. 「魅力ある教材」設計・開発の枠組みについて-ARCS 動機づけモデルを中心に- 『教育メディア研究』1:1, 50-61.

Takeuchi, O. 2003a. What can we learn from good language learners: A qualitative study. System , 31:3, 313-432.

*竹内 理 2003b. 『よりよい外国語学習法を求めて-外国語学習成功者の研究』(第2章「12才では遅すぎるのか」、第3章2節「方略は教えることができるのか」)東京: 松柏社

Turner, J. 1993. Using Likert Scales in L2 research: Another researcher comments. TESOL Quarterly, 27:4, 736-739.


Released: 12/01/05
Revised: 12/01/05