参考文献


Bachman, L.F. 1990. Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.

Barnes, A. 1999. Collaborative action research for English language teachers. Cambridge: Cambridge Univ. Press

Brown, J.D. 1988. Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Brown, J. D. 1991. Statistics as a foreign language: Part 1: What to look for in reading statistical language studies. TESOL Quarterly, 25, 569-586.

Brown, J. D. 1992. Statistics as a foreign language: Part 2:More things to consider in reading statistical language studies. TESOL Quarterly, 26, 629-684.


Denzin, N.K. and Y.S. Lincoln (eds.) 1994. Handbook of qualitative research Thousand Oaks: Sage Publications.


Eisner, E.W. and A. Peshkin (eds.) 1990. Qualitative inquirey in education: The continuing debate. New York: Teachers College Press.


Gibbons, J.D. 1993. Nonparametic statistics: An introduction. Quantitative applications in the social sciences. 90 Thousand Oaks: Sage Publications.


Hatch, E. and A. Lazaraton 1991. The research manual: Design and statistics for applied linguistics New York:Harper Collins and Newbury House.

服部環・海保博之 1996. 『Q&A 心理データ解析』 東京:福村出版

平山満義 1996. 『エスノ・認知的パラダイムによる教師効果研究』 東京:風間書房

平山満義(編) 1997. 『質的研究法による授業研究』 東京:北大路書房


池田 央 1995. 『テストの科学』 東京:東京書籍


Johnson, D.M. 1992. Approaches to research in second language learning London: Longman


鎌原雅彦、宮下一博、大野木裕明、中沢 潤(編) 『質問紙法』 京都:北大路書房

菅 民郎  1993.  『多変量解析の実践(上・下)』 京都:現代数学社

清川英男 1990.  『英語教育研究入門』  東京:大修館

久保田賢一 1997. 質的研究の評価基準に関する一考察:パラダイム論からみた研究評価の視点 『日本教育工学会論文集』, 21:3. 163-173.

Kuhn. T.S. 1962. The structure of scientific revolutions. Chicago:Univ. of Chicago Press.


大友賢二 1996. 『項目応答理論入門』  東京:大修館


Reis, H.T. and Judd, C.M. 2000. Handbook of research methods in social and personality psychology. Cambridge: Cambridge Univ. Press.


佐伯 胖、松原 望(編) 2000. 『実践としての統計学』 東京:東京大学出版会

佐野正之(編著)2000. 『アクション・リサーチのすすめ』東京:大修館

斉藤了文 1998. 『<ものづくり>と複雑系』 東京:講談社

シーゲル, S. 1983. 『ノンパラメトリック統計学:行動科学のために』 東京:マグローヒル

Strauss, A. 1987. Qualitative analysis for social scientists. Cambridge: Cambridge Univ. Press.


竹内 理 1993a. Ethnographic Approach とは何か 『JACET 通信』89, p. 1269 (9)

竹内 理 1993b. 言語テスト(Language Testing)研究の動向 『同志社女子大学学術研究年報』, 44:1, 92-117.

竹内 理 1993c. Language Testing 研究:その現状と課題 『語法研究と英語教育』, 15, 88-96.

豊田秀樹 1998. 『共分散構造分析:構造方程式モデリング(入門編)』 東京:朝倉書店

豊田秀樹 1998. 『共分散構造分析:構造方程式モデリング(実例編)』 京都:北大路書房

豊田秀樹、前田忠彦、柳井晴夫 1992. 『原因をさぐる統計学:共分散構造分析入門』 東京:講談社


安本美典、本多正久 1994. 『因子分析法』 東京:培風館


Watson-Gegeo, K.A. 1988. Ethnography in ESL: Defining the essentials. TESOL Quarterly, 22, 575-592.

Woods, A., P. Fletcher, and A. Hughes 1986. Statistics in language studies. Cambridge: Cambridge Univ.


First Released:4/07/98
Last Updated: 4/01/01